9/11

Inget som har med USA-resan att göra men har verkligen velat få ur mig detta hela dagen men inte kunnat p.g.a. att jag inte vill att någon skulle känna sig påhoppad. Så ni behöver inte läsa.
 
Idag är det en speciell dag, som för 11 år sedan förändrade en hel del. Det är intressant att se hur amerikanarna ser på detta. Självklart har USA inte något med saken att göra utan allt är terroristernas fel, enligt dem. Det är aldrig rätt att skada någon (eller i detta fall flera) för att få sin röst hörd. Men på samma gång så måste vi faktiskt inse att man vaknar inte bara upp en dag och bestämmer sig för att göra ett terror angrepp. Det måste ligga något bakom och det tycker jag inte amerikanarna kan se. Det gäller att se saker från olika perspektiv. Varför just USA? varför just world trade center? Det är inte av en slump de valde just denna måltavla. Man gör inte en sådan här grej bara för att man "känner för det". Därför är det intressant att se hur Amerikanarna pratar om Jihad, islam o.s.v. De ser det inte från något annat perspektiv en sitt eget p.g.a. att man läser om det i deras egen censurerade media. 
 
Idag pratade även min historia lärare om att de attackerade USA bara för att de trodde att de kunde ta över USA när de hade vunnit över sovjet i ett krig. Men helt ärligt, ingen är så efterbliven så de tror att de på riktigt kan vinna ett krig över USA. Utan jag som ser det ur olika perspektiv, och jag har även läst om detta i svenska skolan,  så är inte USA helt oskyldiga. Men som sagt, det är aldrig rätt att skada någon för att man ser orättvisor och vill ha uppmärksamhet. Så därför går idag mina tankar till de som omkom i 9/11, men också de oskyldiga som fått massa fördommar emot sig pågrund av vad som hände denna dag och vilken religion de tillhör. Har fått höra många fördomar emot islam idag... 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant Alicia att du är där och kan reflektera över olika synvinklar . Puss & kram mamma

2012-09-12 @ 05:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0